|
>
Stel je
voor >
Wat is
Stel je voor >
Achtergrond en perspectief |
Achtergrond
en perspectief |
 |
Achtergrond:
De afgelopen 1,5 jaar is de Marnix Academie vanuit diverse
scholen en verbanden in de regio benaderd met vragen over hoe om
te gaan met identiteit, ook in het perspectief van toenemende
multi-culturaliteit van klassen in het basisonderwijs en de
positie van leerkrachten daarin. Vastgesteld is dat leerkrachten
een schroom hebben om met dit thema aan de slag te gaan. Er
blijkt een brede behoefte aan handreikingen in de vorm van
instrumenten, competenties en partnerships.
Perspectief:
Het hierboven beschreven concept van identiteitsontwikkeling
sluit mooi aan bij de herziene kerndoelen voor het leergebied
kunstzinnige vorming. Daarbij zijn de vijftien kerndoelen voor
het leergebied kunstzinnige oriëntatie vervangen door drie
globale kerndoelen:
- de leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging
te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en
om ermee te communiceren;
- de leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te
reflecteren;
- de leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen
waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
|
|