"De mens is niet alleen product van zijn
cultuur, hij/zij is er ook de maker van"
Resonans ( het kennis- en expertisecentrum voor
identiteitsontwikkeling van de Marnix Academie, lerarenopleiding
basisonderwijs) en het Utrechts Centrum voor de Kunsten zijn
najaar 2006 met een heel leuk project gestart.
De titel van het project is: Stel je voor...(De kunst van
het beleven en ontmoeten: multiculturele identiteit in het
basisonderwijs
 
Aanleiding voor het project:
Ooit was identiteit vanzelfsprekend. Je werd geboren in een
gezin, waar normen en waarden, rituelen en symbolen er gewoon
waren, en als je groot was zocht je een partner uit dezelfde
culturele omgeving en je gaf het hele cultuurverhaal min of meer
door aan de volgende generatie. Dat is al lang niet meer zo.
Nederland is een multi-etnische samenleving waar normen en
waarden niet vanzelfsprekend zijn en je moet je identiteit zelf
vorm geven. En dat is niet zo eenvoudig.
Kinderen uit diverse culturen en tradities ontmoeten elkaar
in de leeromgeving van de klas. Daarom is de klas een ideale
plek om vorm te geven aan de identiteitsontwikkeling van
iedereen. Ieder kind krijgt in de ontmoeting met andere kinderen
zicht op wie hij/zij zelf is en je kunt leren omgaan met anderen
zonder het gevoel van eigen waarde en trots op eigen identiteit
te verliezen. Zo bereid je kinderen voor op een pluriforme
samenleving. Dat is makkelijk gezegd, maar hoe geef je dat vorm.
Wij denken, dat kunstzinnige vorming een belangrijke rol kan
spelen bij identiteitsontwikkeling van kinderen. Dat kan zijn:
fotograferen met elkaar, een schilderij maken, verhalen
vertellen,een voorstelling maken..... vul maar aan.
Het komend jaar willen we daarom kunstenaars, leraren
basisonderwijs en pabo-docenten en studenten bij elkaar brengen
en ze faciliteiten geven om mooi en nieuw onderwijsmateriaal te
ontwikkelen en uit te proberen. |